Sunday 19 May 2013

solat itu tiang agama




Assalamulaikum wbt.

-solatlah kamu sepertimana kamu lihat aku solat (hadis riwayat Bukhari)-

di sini, aku akan sertakan bberapa gambar cara2 solat supaya kita dapt sama2 betulkan. InsyaAllah .
menulis entry ini, does'tn mean yg aku seorang yg alim atau sempurna, tp sekadar perkongsian bersama dan peringatan untuk diri sendiri jgak. sebab mungkin kita seringkali cuai(lebih2 lagi diri aku sendiri)
tentang cara2 solat. atau tak ambil kisah sangat tentang solat. padahal solat itulah benda pertama yg akn dihisab akhirat kelak.

Takbiratul ihram :



haaa.. perempuan dah cukup dgn mengangkat tangan paras dada shj .

Rukuk :

 comel je kartun ni rukuk . belakang ngan kepala separas ngan punggung. kepala jgn pulak TERLALU BENGKOK mcm gambar kat bawah ni contohnya:


yang ni salah tau 


SUJUD :







...dan janganlah seseorang diantara kamu membentangkan kedua tangannya(dilantai) seperti anjing yg membentangkan (kedua kaki depannya) (HR bukhori, muslim, abu dawud dan ahmad)
contohnya mcm gambar kat bawah ni :

common mistake 

Duduk antara 2 sujud :



Duduk tahhiyat awal:



Duduk tahhiyat akhir :



Sori kalau gambar ada yg warna , ada yg tak warna.

last sekali, aku bukanlah ustaz ustazah yg banyak ilmu, aku cuma insan berdosa yg cuba untuk tidak melakukan perkara berdosa, tp tulah manusia yg sering lalai, kekadang baik, kekadang jahat. iman kan berbolak balik, tpi jangan pulak jadikan alasan time buat jahat cakap- uh, rasanya ni sebab iman aku turun sikit. bahkan  kitalah yang kena menjaganya.

tujuan aku post pasal ni sbnarnya peringatan untuk diri sndiri jugak. bila kita dah post sesuatu, kita kena lah praktikkan . tanak jdi hipokrit, depan orang nampak baik-pijak gajah pun tak mati, tapi belakang orang mcm hantu.

post ni mungkin sekadar mampu jdi kesedaran yg menyebabkan ssetngah akan berbunyi' oh gitu ke,salah la aku selama ni' , jadi boleh betulkan. kalau nak cerita satu2 ttg solat A-Z, itu bukanlah aku. biarlah ustaz ustazah yg benar2 layak. takut jadi memandai2. orang kata, kalau tak pandai, jangan nak memandai mandai, cari lah orang yg lebih mengetahui.( pasal cari orang yg lbih mengetahui ni,kalau ada masa, aku nak tulis satu kisah)
okaylah. semoga semua di bawah rahmat dan hidayah Allah hendaknya.  :)

No comments:

Post a Comment