Friday 17 May 2013

karma

Assalamualaikum wbt..

Mungkin ada diantara korang yg pernah dengar prkataan 'karma'. dan for my own definition, karma ni buat sesuatu akan dibalas sesuatu stimpal dgn sesuatu yg kita buat. and karma ni sbenarnya diamalkan oleh orang hindu , buddha n so on. diorang percaya ttg cycle of life-continuous cycle of life. apa yg diorang buat utk kehidupan skarang akan ada kesan pd kehidupan akan datang . Itulah scr ringkas yg aku tahu ttg karma diorang.

Bagi aku, sebagai orang islam pulak, aku percaya buat baik dibalas baik and vice versa lah.
and aku ada sorang kawan, selalu cakap-i believe in karma, dan bila dia cakap mcm tu, mata mula brsinar sinar, tangan digenggam naik ke udara and say it out loud.

Di sini , aku nak sertakan 1 contoh mudah.







Satu hari, aku naik motor, malangya motor itu bukanlah superbike. tp aku still puas hati sbb motor mudahkan pergerakan aku. and destinasi aku waktu tu nak pergi sekolah . nak sampai sekolah , aku kena mlalui beberapa lampu isyarat . sampai je lampu isyarat pertama, tiba2 ada 1 motor yg dinaiki 2 jejaka stop betul2 di sebelah, and aku perasan mungkinlah dia ada pandang sikit. tup tup lampu isyarat tu dah jadi hijau, aku pun pecut lah, and leps aku pecut, aku pandang sebelah takde pun 2 orang jejaka tu ? mana mana . hati aku bersuara sendiri dgn mata memandang cermin sisi, dan ternampak jejaka tu jauh tertinggal di belakang tengah hidupkan motor ? oh. enjin motoor mati. tapi entah kenapa , mungkin waktu tu aku dihasut setan sebelah-aku tersenyum sendiri melihat jejaka itu berusaha start the engine.

kemudian, sampailah ke lampu isyarat ke 2, eh eh, aku lihat sebelah, jejaka yg sama lagi ? aku senyum lagi. then, bila lampu dah turn green, apa lagi ,pecut lahh, tiba2 jejaka2 itu dah berada di depan, *ternganga. then aku sedar2 motor aku stop ??? kat situ jugak, dah la duk tengah2, belakag ada kereta2 manusia yg sibuk. cepat2 aku hidupkan motor aku, dan... yg paling pedih , jejaka2 itu memusingkan kepala diorang ke belakang - senyum - what ???



itulah kesudahan kisah ini, senang kan ? korang dah faham kan apa itu karma ?


No comments:

Post a Comment